This Week in Asia

Islands of integrity in Asian media show why World Press Freedom Day still matters

Every year on May 3, World Press Freedom Day serves to remind people of the perils faced by journalists around the world. That message, though, probably falls flat among those who have lost faith in journalism as a force for good. In recent years, authoritarian populist politicians have cultivated this cynicism, attacking the credibility of the press to make their own tenuous relationship with truth appear no worse.

The media haven't helped their own case. In Asia, conflicts of interest are endemic, between the profession's democratic mission and its paymasters' commercial goals. There are media that underplay bad news about their big advertisers. Others skew their news coverage to align with their owners' non-media investments or their political ambitions.

And even more respectable media outlets are courting advertisers with native advertising, content marketing, sponsored features, and quid pro quo editorial coverage - euphemisms for deals that take journalism's carefully nurtured relationship of trust with its audience and pimp it out to paying customers. The short-term financial benefits of compromising professional ethics in these and other ways are hard to resist at a time when journalism's business model is under severe strain.

But it's vital that we don't let media that's middling, mediocre and misguided blind us to the continued existence of more principled journalism. There are still news organisations working hard to protect the professional ethos of journalism as an enterprise dedicated to the public interest, independent from the political and economic forces that it covers.

We need to highlight their existence if journalism is to win public support and attract a new generation of principled practitioners. That's why, supported by a grant from the Hong Kong University Grants Committee, I've been travelling around Asia to study some of the region's exemplary news organisations. The media outlets in my study - a dozen so far - wouldn't qualify for sainthood, but they are recognised as standard bearers for professional values.

Journalists at the Taiwanese donor-funded start-up, The Reporter. Photo: Cherian George

For one of them, Taiwan's The Reporter, the solution to the problem of conflict of interest is to reject the commercial model entirely. Like India's The Wire and Hong Kong's Citizen News, the start-up has gone the non-profit, donor-funded route. Large donations are vetted by independent trustees to ensure that the website is not captured by powerful interests.

But until Asia is blessed with philanthropists like Joan Kroc, who bequeathed more than US$200 million to America's non-profit NPR, the likes of The Reporter will remain fringe players. Large commercial news organisations will dominate, so we need owners who are committed to editorial independence, even if it means losing revenue opportunities.

News of this breed's extinction is exaggerated. Also in Taiwan is Business Weekly, a profitable Chinese language magazine deeply committed to editorial independence. To avoid any perception of conflict of interest, it will not accept advertising from companies it writes about. It even turned down a lucrative 52-week contract from the 2010 Shanghai Expo, on the grounds that it would want to write about it at some point.

Editors at Taiwan's Business Weekly protect their independence with the firm backing of its owner. Photo: Cherian George

Where the public sector is a major advertiser, press freedom requires owners willing to stomach not just legal but also economic attack. An Indian media house that knows the feeling is Kolkata's Anandabazar Patrika - one of the world's largest newspapers. Along with its English-language sister paper The Telegraph, it has been denied any state advertising income by West Bengal's petulant chief minister Mamatma Banerjee - punishment for opposing her in the last election. In Pakistan, the venerable Dawn newspaper has had to give up on any advertising revenue from the military's vast business network, as the price of its independent journalism.

R. Rajagopal, editor of The Telegraph, which like its parent Anandabazar Patrika, has stood firm against economic sanctions by the state government. Photo: Cherian George

Where owners back journalism in the public interest, professionalism flowers in ways that buck the trend of media selling out for a quick buck. Editors I spoke with admit they've become more cooperative towards their marketing departments' efforts to accommodate advertisers. But most have set clear policies that put the interests of their audiences first. These include ghettoising sponsored content to specific sections, and using a separate team to produce it. At the Philippines' Rappler, for example, the marketing department isn't allowed to use editorial staff to produce its content, as this would distract them from their true roles, their editors believe.

At Rappler, editorial and marketing teams share an office, but there is a strict division of labour. Photo: Cherian George

When owners set the tone, even the marketing people understand why editorial independence is non-negotiable. At Malaysiakini, for example, the head of marketing explained to me that she did not want the editorial department to bend, as that would hurt their subscriber base; it was up to her business team to find creative ways to pull in more advertisers without touching the brand's reputation for independent journalism.

Of course, at any organisation, policies are one thing, day to day practices are another. Workplaces are, even in the most open democracies, among the least transparent decision-making settings. That's often where professional principles and institutional norms are quietly sacrificed at the altar of expediency. And that's why I've been particularly struck by the things news organisations have done to open up their processes.

Malaysiakini's chief editor Steven Gan is a founder and owner of the company, but leaves the business side to his partner. Photo: Cherian George

These include policies to let audiences have their say, and I don't mean by reducing them to metrics. At Anandabazar Patrika, it involves holding regular town hall meetings with readers in different parts of the state. The Hindu has a reader's editor - a media accountability mechanism that both The Washington Post and The New York Times abandoned in recent years to cut costs.

As for democracy within the newsroom, Indonesia's Tempo magazine has maintained its extraordinary tradition of banning the senior-most editors from chairing the daily editorial meeting. The responsibility is instead rotated among 30-plus junior editors. Tempo's founders believed that if editorial decisions are made professionally, rank shouldn't come into the picture. And since it's the top editors who are most likely to receive secret calls from powerful individuals trying to influence coverage, this radical flattening of newsroom hierarchies reduces the risk of self-censorship.

The online newsroom of The Hindu in Chennai, India. The paper has appointed an ombudsman, or reader's editor, to boost its accountability to the public. Photo: Cherian George

Many Asian news corporations claim that they've had no choice but to cut back journalistic capacity and compromise professional standards. In many cases, though, their actions are dictated not by the survival imperative but by the greed of their shareholders.

The organisations I've been studying show that it's possible to hold the line. They understand the value of branding, and they brand themselves by their values. They challenge the cynical perception of the press as so bereft of standards that its future is of no concern. They show there are still media trying to do right by the public. Their freedom remains a cause that merits public support.

Cherian George is professor of media studies at Hong Kong Baptist University

This article originally appeared on the South China Morning Post (SCMP).

Copyright (c) 2018. South China Morning Post Publishers Ltd. All rights reserved.

Mais de This Week in Asia

This Week in AsiaLeitura de 5 minsPolitics
Malaysia's Two Emergencies: Why 2021's Freeze On Democracy Is Not Like The Trouble Of 1969
Amid soaring Covid-19 cases, the prolonged political crisis in Malaysia since a parliamentary coup in February last year came to a head on Tuesday when a state of national emergency was declared for the first time since 1969. At the time, parliament
This Week in AsiaLeitura de 5 minsMedical
Coronavirus: Indians Cheer, Pray As Vaccines 'Like Gold' Arrive For Massive Immunisation Drive
It was 4am but a large crowd had still gathered outside the Serum Institute of India in Pune on Tuesday, its members jostling for position to get a better look as the gates of the world's largest vaccine manufacturer opened and a convoy of refrigerat
This Week in AsiaLeitura de 4 minsWorld
US Pushes Back Against Beijing's Claims To South China Sea With Sanctions, Adds CNOOC To Economic Blacklist
The Trump administration stepped up efforts in its final days to crack down on China with new sanctions aimed at pushing back on Beijing's claims in the South China Sea and the addition of another Chinese corporate behemoth to its exports blacklist.